آشنایی با یوتیوب

چند سالی است که بازار یوتیوبر های ایرانی بسیار داغ است و به علت امتیازاتی که یوتیوب برای کاربران فعال خود قائل میشود، فرصتی ایجاد شده است تا افراد زیادی وارد این حوزه شده و فعالیت خودشان را با جدیت ادامه دهند. یوتیوب بعد از گوگل، بعنوان دومین وب سایت مطرح  و پر بازدید دنیا، یکی از پلتفرم­‌هایی است که افراد زیادی در سراسر دنیا با تولید محتوای ویدئویی و انتشار آن در کانال یوتیوب خود کسب درآمد می­‌کنند.

سال­های قبل، فعالیت در یوتیوب به این شکل بود که ویدئوها آپلود می­‌شدند و یوتیوبر ها بعد از رسیدن به ده هزار بازدید می­‌توانستند اطلاعات حساب خود را وارد کنند و از طریق نمایش تبلیغات در یوتیوب درآمد داشته باشند. بعدها گوگل به علت اینکه عده‌­ای از این شرایط سواستفاده می­‌کردند، کمی سختگیری در این موضوع را بیشتر کرد. آن­ها محتوای بی­‌کیفیت یا کپی آپلود می­‌کردند و به ده هزار بازدید می‌­رسیدند و بعد مشخص می شد ویدئوها با کیفیت نبوده اند و یا صاحب اثر از آنها شکایت می کرد. این کانال­‌ها معمولا به زودی بسته می­‌شدند پس تبلیغات­‌دهنده­‌ها نیز شاکی می­‌شدند. بعد از آن گوگل دو شرط برای درآمد­زایی از کانال های یوتیوب گذاشت. که در ادامه به آن می پردازیم.

یک یوتیوبر چه زمانی به درآمد می‌رسد؟

  • اولین قانون جدید یوتیوب برای به درآمد رسیدن به این صورت است که، ویدئو های شما باید 4,000  ساعت در یکسال گذشته دیده شده باشد. این به این معنی نیست که شما باید 4,000 ساعت ویدئو داشته باشید، بلکه به این معنی که مخاطب باید 4,000 ساعت از ویدئو های شما را دیده باشد.
  • قانون دوم یوتیوب این است که کانال یوتیوب شما باید حداقل 1000 تا سابسکرایبر داشته باشد.

 اینها قوانینی بودند که یوتیوب برای جلوگیری از انتشار محتوای بی کیفیت و کپی رایت وضع کرد. پس، شرط اولیه به درآمد رسیدن یوتیوبرها، رعایت این دو مورد است.

درآمد یوتیوبرها به چه چیزهایی بستگی دارد؟

 درآمد یک یوتیوبر به میزان بازدید ویدئو­ها بر حسب ساعت و اینکه بازدید­کننده‌­های کانال از کدام کشور هستند و موضوع ویدئو وابسته است و به میزان سابسکرایبر کانال بستگی ندارد. بطور مثال در ویدئو های گیمینگ، تبلیغاتی که در خصوص انواع گیم و بازی های کامپیوتری است، به لحاظ درآمدی بسیار با ارزش تر و بهتر از ویدیوهایی با تبلیغات غیر مرتبط به موضوع ویدئو هستند.

همچنین در خصوص محتوایی که یوتیوبر تولید میکند، کانال­‌هایفان و سرگرمی بهترین محتوایی است که میتوان از آن کسب درآمد کرد. موضوع بعدی موسیقی است، ولی موضوعی که باید به آن توجه کرد قوانین کپی رایت است. اگر فردی محتوای کپی منتشر کند یوتیوب با نظر صاحب اثر، او را جریمه میکند و ممکن است، ویدئو را حذف کند یا آن را بی‌صداکند و یا پول آن را به مالک بدهد. کانال های مربوط به موارد حواشی سلبریتی­‌ها نیز درآمدهای مناسبی دارند و مخاطبان آن­ها بالاست. گیمرها نیز جز موضوعات پرمخاطب در یوتیوب هستند.

یوتیوب کشور ها را بر اساس تعداد کانال های فعال در آن کشور رتبه بندی میکند. چون کاربران ایرانی یوتیوب، این سایت را با فیلتر­شکن باز می­کنند بنابراین درآمد یوتیوبرهای ایرانی در بیشترین حالت خود قرار دارد. اما مشکلی که وجود دارد این است که به علت استفاده از فیلتر شکن در هنگام استفاده از یوتیوب، این برنامه تعدادی از بازدید کنندگان و کسانی که ویدیو را لایک کرده اند را غیر واقعی شناسایی میکند و تعدادی از بازدید ها و لایک ها را از بین میبرد. در مثال دیگر کاربران کشور هند حداقل درآمد از یوتیوب را دارد، چرا که هند کشور جهان سوم است و عملا درآمدزایی که این کشور ها برای یوتیوب دارند بسیار کم است، و یوتیوب ارزش خاصی برای این کشور ها قائل نمیشود.

 یوتیوب برای نمایش هر تبلیغ، از چند سنت تا بیش از 12 دلار پرداخت می­‌کند. اگر کاربر به نحوی جلوی نمایش تبلیغات را بگیرد و آن­ها را رد کند یوتیوب پولی به یوتیوبر پرداخت نمی‌­کند. تعداد تبلیغات هر ویدئو بستگی به زمان آن دارد و هرچقدر ویدئو طولانی تر باشد تعداد تبلیغ بیشتری را در خود جای میدهد. همچنین باید در نظر داشت که یوتیوب برای فیلم­های تخصصی و علمی، پول بیشتری پرداخت می­کند.

درآمد کانال­‌های حرفه ای یوتیوب

قبل از اینکه مبلغ درآمد یوتیوبرهای ایرانی را بررسی کنیم، باید بگوییم یوتیوبر­های ایرانی سه شیوه اصلی کسب درآمد دارند:

  • اولین روش همکاری با اسپانسر هاست. به این صورت که یوتیوبر محصول و یا خدمتی را در ویدئو های خود به صورت مسقیم یا غیر مستقیم تبلیغ میکند و در ازای مقدار بازدیدی که آن ویدئو میگیرد درآمد کسب میکند.
  • روش دوم همکاری در فروش است. به اینصورت که فرد محصول را تبلیغ میکند و لینک خرید مستقیم مخصوص به خود را قرار میدهد تا مردم از آن لینک خرید های خود را ثبت کنند.
  • روش سوم درآمد یوتیوبرهای ایرانی نیز بر اساس میزان بازدید ویدئو ها است که یوتیوب، مستقیما مبلغی را بر این اساس اختصاص می‌­دهد.

در ادامه قصد داریم تعدادی از یوتیوبر های معروف ایرانی را به شما معرفی کنیم و به بررسی درآمد آنها بپردازیم. دقت کنید که ملاک ما برای انتخاب این افراد صرفا تعداد سابسکرایبر ها بوده است نه درصد محبوبیت آنها.

پوریا پوتک (Putak)

پوریا عرب معروف به پوریا پوتک رپر ایرانی نسل سوم است. پوتک متولد 6 تیر 1370 است و در تهران متولد شده است. او هم اکنون در اوکراین زندگی میکند و از دلایل محبوبیت کانال یوتیوب او ویدئو های طنزی است که به اشتراک میگذارد. همچنین ویدئو هایی که پوتک از آهنگ ها و کار حرفه ای خود منتشر میکند از استقبال خوبی برخوردار است. اولین ویدئویی که پوریا در یوتیوب خود منتشر کرده است متعلق به 7 سال پیش است که در آن به اجرای یکی از آهنگ خودش بصورت free style پرداخته است. او هم اکنون 530 هزار دنبال کننده و 724 ویدئو داخل کانال یوتیوب اش دارد و ویدئو های وی 203,799,107 بار تا به امروز ویو خورده و دیده شده اند. درآمد پوریا پوتک از کانال یوتیوب اش ماهانه در حدود 78هزار دلار است.

 

فرشاد سایلنت (Farshad silent)

فرشاد دهقانی معروف به فرشاد سایلنت محبوب ترین استریمر و یوتیوبر ایرانی است. او متولد آبان 67 است و در بندرعباس بدنیا آمده است. او هم اکنون در سوئد سکونت دارد. اولین ویدئویی که فرشاد در یوتیوب خودش منتشر کرد مربوط به حدود 3 سال پیش است و در این ویدئو به اشتباهات رایج استریمر ها پرداخته است. فرشاد سایلنت زمانی که در ترکیه زندگی میکرد ویدئو دوربین مخفی را با آریا کئوکسر ضبط کرد که همین ویدئو استارت معروفیت او را زد. او با یوتیوبر های دیگری مانند تاکسیک گرل و پارسالیپ و سوگنگ نیز هم کاری کرده است و ویدئو های چالشی و طنزی را منتشر کردند. فرشاد دهقانی در کانال یوتیوب اش 491 هزار دنبال کننده و 648 ویدئو دارد و درآمد او از کانال یوتیوب اش با حدود201,063,688  ویو، ماهانه 40 هزار دلار است.

 

آریا کئوکسر (Aria keoxer)

آریا رحمتی یکی دیگر از یوتیوبرهای معروف ایرانی است که به گفته خودش یوتیوبری را با یک ps4 و یک گوشی موبایل شروع کرده است. اولین ویدئویی که منتشر کرده است برای سال 2015 است و جزو اولین کسایی است که یوتیوب فارسی را راه اندازی کرده است. آریا کئوکسر متولد سال 75 در تهران است او در حال حاضر در ترکیه زندگی میکند و مدتی را در هند ساکن بوده است. محتوای کانال یوتیوب او ویدیو های بازی کامپیوتری با چاشنی طنز است؛ که علاوه بر کسب اطلاعات در مورد بازی ها جنبه ی فان و سرگرمی هم دارند. آریا کئوکسر در حال حاضر 387 هزار دنبال کننده یا سابسکرایبر دارد و 1400 ویدئو به اشتراک گذاشته است. درآمد ماهیانه ی این یوتیوبر معروف ماهانه 35 هزار دلار است.

 

مدگل (MadGal)

آتوسا مدگل خواننده رپ و هیپ هاپ متولد 7 اردیبهشت 74 در تهران است. او مدتی را در پاریس زندگی است و در حال حاضر ساکن تورنتو کانادا است. اولین ویدئویی که مدگل در یوتیوبش منتشر کرد یک ولاگ با موضوع سفرش به دبی بود. او بعد از گذشته چهار سال از اولین ویدئو اش، حالا ویدئو هایی با موضوع های جالب و هیجان انگیز را منتشر میکند که مخاطبان بسیاری را به خود جذب کرده است. صدای خوب مدگل و نحوه ی بیان او بی شک در دیده شدن ویدئو هایش تاثیر گذار است. کانال یوتیوب او با 373 هزار دنبال کننده، 139 ویدئو دارد. درآمدی که مدگل از فعالیت اش در یوتیوب بدست می آورد ماهانه 14 هزار دلار است.

 

سوگنگ (SoGang)

علیرضا سوگنگ متولد 8 فروردین 78 و اهل بوشهر است. او در حدود سه سال پیش کار خود را با به اشتراک گذاری ویدئویی با عنوان “باز کردن 50 آلفا پک” که مربوط به یک بازی کامپیوتری بود، آغاز کرد. او پس از گذراندن دوره ای در بوشهر و چند سالی زندگی در اصفهان تصمیم به مهاجرت گرفت و به همراه خانواده به مسقط عمان مهاجرت کرد. در حال حاضر او 355 هزار سابسکرایبر دارد و 293 ویدئو در خصوص مطالب طنز و چالش های جالب منتشر کرده است. درآمد ماهانه ی سو گنگ از فعالیت در یوتیوب 21 هزار دلار است که با توجه به بازدید ویدئو ها و تعداد سابسکرایب درآمد خوبی بحساب می آید.

 

میا پلیز (Mia plays)

کیمیا روانگر متولد 15 آبان 1371 در تهران است. رتبه 2 رشته هنر را دارد و در رشته طراحی صنعتی تحصیل کرده است. کیمیا اکنون در کانادا زندگی میکند. اولین ویدئویی که او منتشر کرد مربوط به سال 2015 میباشد و اولین دختری بود که در حوزه گیمینگ شروع به فعالیت کرد. بخشی از ویدئو های او مربوط به معرفی بازی ها است و در بین این ویدئو ها ممکن است به یکسری ویدئو در خصوص صحنه هایی از زندگی شخصی و یا صحبت های او برخورد کنیم. کیمیا از اولین سالی که شروع به یوتیوبری کرد به تقلید از یوتیوبر های معروف پرداخت و سبک های متفاوتی را امتحان کرد تا بالاخره سبک خودش را پیدا کرد. میا پلیز با 337 هزار سابسکرایبر و 293 ویدئو، درآمدی در حدود 33 هزار دلار در ماه از کانال یوتیوب خود دارد. ویدئو های او تا بحال 200,159,964 بار دیده شده است.

 

موبو نیوز (Mobo news)

مهدی شجاری اداره کننده کانال یوتیوبی موبو نیوز، یکی از بلاگر های حوزه تکنولوژی است. کانال یوتیوبی موبو نیوز در خصوص مطالب جدید تکنولوژی و نقد و بررسی مدل های جدید گوشی های موبایل است. همچنین او اطلاعت مهمی را در خصوص خرید گوشی در اختیار مخاطبانش قرار میدهد. مهدی شجاری متولد 10 بهمن 73 است و در تهران بدنیا آمده است. او از سال 93 فعالیت خودش را در یوتیوب آغاز کرده است. یوتیوب او 177 هزار دنبال کننده دارد و 613 ویدئو در این کانال منتشرشده است. درآمد مهدی شجاری از این کانال یوتیوب ماهانه در حدود 7 هزار دلار است.

 

 

تمامی اطلاعات عنوان شده از یوتیوبر های معروف ایرانی که در این متن به آن پرداختیم از سایت socialblade جمع آوری شده است.

همراهان عزیز، این مقاله  توسط گروه نرم افزاری وب شهر بروزرسانی خواهد شد. ممنون که تا پایان این مقاله همراه ما بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.