__, مقالات سئو, مقالات طراحی سایت

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم بفهمیم که اینفلوئنسر مارکتینگ چیست، باید با خود کلمه اینفلوئنسر آشنا شویم. کلمه اینفلوئنسر از فعل (influence) به معنی تاثیر گذاری گرفته شده و هرکسی که بتواند روی تصمیم و رفتار فرد یا افرادی تاثیر بگذارد اینفلوئنسر نامیده می شود. اینفلوئنسر ها عموما افراد مشهور و یا تاثیر گذاری هستند که عده زیادی آنها را دنبال میکنند و مردم از نظراتشان تاثیر میگیرند. اینفلوئنسر محدود به پلتفرم خاصی نیست با این حال اغلب مردم آن را به شبکه های اجتماعی مرتبط میدانند و در ایران نیز واژه اینفلوئنسر در کنار اینستاگرام استفاده میشود و کمتر کسی از اینفلوئنسر تلگرام یا وبلاگ نویس اینفلوئنسر اطلاعاتی دارد. بطور کلی اینفلوئنسر ها به چهار دسته اصلی تقسیم میشوند و همکاری با هر کدام از این دسته ها بستگی به حیطه کسب و کار شما دارد.

Celebrity Influencer (اینفلوئنسر سلبریتی)

افرادی که با استفاده از هر روشی معروف شدن و تعداد فالوور بالایی کسب کردند. شهرت سلبریتی اینفلوئنسر ها میتواند از طریق دنیای واقعی و یا از طریق فضاهای مجازی بدست آمده باشد. افراد معروف در دنیای واقعی مانند هنرمندان و یا ورزشکاران، هستند که طیف مخاطب گسترده ای دارند و همکاری اینفلوئنسری با آنها در حیطه ی برند آگاهی و یا تبلیغ محصول مناسب است. افرادی که شهرت خود را از طریق فضای مجازی و با استفاده از روش های مخصوص به خود مانند ایجاد جنجال های زود گذر، تولید محتوای سطح پایین اما پر مخاطب و یا با استفاده از هنر و تخصص خود بدست آورده اند، اصولا تاثیر بالایی بر روی مخاطبان خود دارند و برای کمپین های اینفلوئنسری بسیار مناسب می باشند.

Expert Influencer(اینفلوئنسر کارشناس)

اثر گذاری بسیار بالایی بر روی مخاطبان خود دارند و در این حیطه از تخصص و مهارت بالایی برخوردارند. بطور مثال اینفلوئنسرهای حوزه ی زیبایی جزئی از این دسته هستند. چرا که با توجه به دانش و اطلاعاتی که در رابطه با محصولات آرایشی و یا مهارت هایی که در این زمینه دارند تولید محتوا میکنند و از همین طریق به تبلیغ محصولات و برند ها می پردازند.

imfluencer marketing

Positional Influencer (اینفلوئنسر موقعیتی)

افرادی هستند که به مخاطبان نزدیکترند و بیشترین تأثیر را در هنگام خرید روی آنها می گذارند. این افراد بیشترین سهم را در تصمیم گیری دارند، اما افراد مشهوری نیستند. بنابراین همیشه قابل توجه نیستند و پیدا کردن آنها سخت است. چیزی که استفاده از positional influencer را سخت‌تر می‌کند، این واقعیت است که آنها نقش مهمی در تصمیم‌ گیری خرید ایفا می‌کنند. به عنوان مثال، اگر قرار باشد برای خانه خود یک میز بخرید، همسر شما (که مسلماً مهمترین اینفلوئنسر موقعیتی در زندگی شما است) تأثیر زیادی در تصمیم خرید خواهد داشت. نظر این اینفلوئنسر ها به شدت بر محل خرید و انتخاب شما تأثیر می گذارد.

Instinct Influencer (اینفلوئنسر غریزی)

این اینفلوئنسر ها علاقه ی بسیار زیادی به ایجاد تغییر در آدم ها دارند و دوست دارن پیشنهاد هایی رو برای ایجاد تغییر و تحول در استایل و یا رفتار افراد بدهند. پیدا کردن این افراد و استفاده از آنها در کنار positional influencer میتواند در پیشرفت و دیده شدن برند شما بسیار موثر باشد.

تفاوت اینفلوئنسر با بلاگر در چیست؟

یکی از مواردی که امروزه بسیاری از ما در شبکه های اجتماعی با آنها برخورد کرده ایم صفحاتی هستند که درحال تولید محتوا از لایف استایل خود هستند و هر روز زندگی روزمره خودشان را به اشتراک میگذارند. این افراد به اشتباه بلاگر خوانده میشوند؛ در صورتی که مطابق تعاریف بلاگر فردی است که محتوایی ارزشمند و آموزشی تولید میکند و در صفحه ی خود بصورت اختصاصی در مورد یک موضوع خاص صحبت میکند. یک بلاگر رضایت مخاطبان را در اولویت قرار میدهد و سعی میکند رابطه صمیمانه ای با آنها برقرار کند.

نمونه ای از بلاگر های فعال در انواع پلفرم ها، فشن بلاگر ها و بیوتی بلاگر ها هستند. نکته ای که در اینجا قابل توجه است این است که، یک بلاگر حتما اینفلوئنسر است، ولی یک اینفلوئنسر لزوما یک بلاگر نیست چرا که محتوایی که یک اینفلوئنسر تولید میکند میتواند فاقد ارزش آموزشی باشد و ارزشی را به اضافه نکند.

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

اینفلوئنسر مارکتینگ چیست؟

بیشتر بخوانید: درآمد یوتیوبر های ایرانی 

اینفلوئنسر مارکتینگ یکی از زیر مجموعه های ارتباطات بازاریابی است. در این شیوه کسب و کارها تلاش میکنند افرادی را پیدا کنند که بر تصمیم و نظر مشتریانشان اثر بگذارند، و با استفاده از این افراد در جهت ارائه اطلاعات در رابطه با محصول و یا هر پیامدی که میتواند منجر به رفتار مطلوب مخاطب (خرید یا ترویج یک رفتار) شود را برای مخاطبان و مشتریان خود ارسال می کنند.

اینفلوئنسر مارکتینگ، در سال 2000 میلادی زمانی که سرویس اشتراک گذاری ویدئویی توسط گوگل خریداری شد وعده ای شروع به فعالیت در یوتیوب کردند، آغاز به کار کرد.این ویدئوها توانستند مخاطبان زیادی را جذب کنند. مردم این ویدئو ها را میدیدند و با دوستانشان به اشتراک میگذاشتند. با گسترش شبکه های اجتماعی این روند به یک روند جدا نشدنی تبدیل شد بطوری که افرادی با به اشتراک گذاشتن زندگی خود در پلتفرم ها به کسب درآمد رسیدند.

اینفلوئنسر مارکتینگ موضوع جدیدی نیست و ما در زندگی روزمره بارها با این موضوع رو به رو شده ایم، که وقتی بچه ای از معلم اش حرف شنوی دارد و به او اعتماد دارد، مادر بچه سعی میکند نکات تربیتی را از طریق معلم به فرزند خود انتقال بدهد؛ که این موضوع نوعی تبلیغ رفتار است.

اینفلوئنسر مارکتینگ میتواند به روش های متنوعی انجام شود و هر اینفلوئنسر با اتکا بر خلاقیت و مهارت خود روش های خاصی را برای رساندن پیام محصول به مشتریان انتخاب میکند از سری روش های مرسوم و معروف برای تبلیغ خدمات و محصولات میتوان به روش های فوق اشاره کرد:

  • تبلیغ بصورت مستقیم
  • گنجاندن محصولات در محتوای خلاقانه (بدون بردن اسم برند)
  • نقد و بررسی محصولات
  • اشتراک گذاری کد تخفیف مختص به فرد اینفلوئنسر

چرا اینفلوئنسر مارکتینگ برای کسب و کار ها مفید است؟

اینفلوئنسر مارکتینگ میتواند در مدت زمان بسیار کم تر و هزینه بسیار پایین تری برند و خدمت شما را تبلیغ کند و پیام کسب و کار شما را به سراسر کشور برساند. اگر در انتخاب اینفلوئنسر موفق عمل کنید، اینفلوئنسرمارکتینگ میتواند به برند شما اعتبار بدهد. مهم تر از همه این که با ورود به تبلیغات آنلاین از طریق اینفلوئنسر مارکتینگ برای برند اعتماد سازی میکنیم. چرا که مصرف کنندگان، بیشتراز تبلیغات یک برند، به توصیه های یک شخص سوم درباره ی استفاده از آن محصول اعتماد میکنند.

تفاوت اینفلوئنسر مارکتینگ با بازاریابی دهان به دهان

بازاریابی دهان به دهان یک نمونه قدیمی از بازاریابی است که هنوز هم مورد استفاده است. در این نوع بازاریابی افراد، برند، شخص و یا محصولی را به دوستان و آشنایان خودشون معرفی میکنند. اغلب مردم فکر میکنند که اینفلوئنسر مارکتینگ مانند بازاریابی دهان به دهان است درصورتی که یک تفاوت بزرگ دارند. اینفلوئنسر مارکتینگ یعنی استفاده از افراد تاثیر گذار برروی مخاطبان برای رساندن پیام کسب و کار به مشتریان بمنظور تبلیغات، ولی بازاریابی دهان به دهان از طریق ارتباط بین مردم ایجاد میشود. پس میتوان نتیجه گرفت که تمام روش های اینفلوئنسر مارکتینگ بازاریابی دهان به دهان است ولی هر بازاریابی دهان به دهانی اینفلوئنسر مارکتینگ نیست.

چرا بازاریابی از طریق اینفلوئنسر ها در اینستاگرام موثرتر است؟

معروف ترین و محبوب ترین پلتفرم اینفلوئنسرها، اینستاگرام است. اینستاگرام بستر بسیار مناسبی را برای اینفلوئنسر ها ایجاد کرده است و افراد زیادی وارد این عرصه شده و به درآمد های بسیار خوبی رسیده اند. یک اینفلوئنسر اینستاگرام با فالوورهای خود رابطه قوی و خوبی دارد و جنبه های زیادی از زندگی خودش رو با آنها به اشتراک میگذارد، این امر باعث میشود که مخاطب احساس کند که اون فرد را میشناسد و به توصیه های او مانند یک دوست صادق عمل کند. ایجاد این حس صمیمیت بسیار در تاثیرگذاری فرد اینفلوئنسر اهمیت دارد. چرا که موجب اعتماد بیشتر مخاطبان به گفته ها و رفتارهای او میشود.

هزینه تبلیغ در صفحات اینفلوئنسرهای ایرانی چقدر است؟

اینفلوئنسر های ایرانی

طبق تحقیقات تیم وب شهر که در بازار دیجیتال ایران انجام شد نتایج زیر در مورد میانگین تعرفه تبلیغات در پیج‌های اینستاگرامی حاصل شد:

  • پیج‌هایی با 5-15 هزار فالوور: 400 هزار تومان برای هر پست و 150 هزار تومان برای هر استوری
  • پیج‌هایی با 15-100 هزار فالوور:  حدود 2 میلیون تومان برای هر پست و 1 میلیون تومان برای هر استوری
  • پیج‌هایی با 100-500 هزار فالوور: 3 میلیون تومان برای هر پست و بیش از 2 میلیون تومان برای هر استوری
  • پیج‌هایی با 500 هزار تا 1 میلیون فالوور: 5 میلیون تومان برای هر پست و 3 میلیون تومان برای هر استوری
  • پیج‌هایی با 1 تا 5 میلیون فالوو: 20میلیون تومان برای هر پست و 6 میلیون تومان برای هر استوری
  • پیج‌هایی با بیش از 5 میلیون فالوور: 50 میلیون تومان برای هر پست و 10 میلیون تومان برای هر استوری

*این تعرفه ها متغیر هستند و ممکن است پیجی با فالوور کمتر قیمت بیشتری داشته باشد و بالعکس.

چگونه یک اینفلوئنسر مناسب انتخاب کنیم؟

مهمترین موردی که باید به آن اشاره کنیم نحوه انتخاب اینفلوئنسری است که قرار است موجب رشد و رسیدن ما به هدفمان بشود. اولین قدم در انتخاب فرد تغییر معیار ها است. اغلب کسب و کار ها تنها تعداد لایک، ویو و فالوور را مورد بررسی قرار میدهند و بر اساس آن اینفلوئنسر خود را انتخاب میکنند؛ این موارد مهم اند ولی تنها عاملی نیستند که ما برای انتخاب اینفلوئنسر باید دنبال اش باشیم.

اینفلوئنسری مناسب ما است که ابتدا متناسب با کسب و کار ما باشد و با ما هم همخوانی داشته باشد و در وهله دوم خلاق و مورد اطمینان باشد. بیشتر کسب و کار ها برای تبلیغ، سلبریتی اینفلوئنسر را در اولویت خود قرار میدهند. درصورتی که اگر با کارشناس اینفلوئنسر (expert influence) همکاری داشتند، احتمالا نتیجه بهتری میگرفتند چرا که تخصص آن فرد در حیطه کسب و کار ما است و آشناییت بیشتری از این مارکت دارد و توضیخات جامع تر و بهتری را برای مخاصب عرضه میکند.

در ادامه اشتباهاتی که باعث میشود کسب و کار شما در کمپین های اینفلوئنسر موفق ظاهر نشود را بررسی میکنیم:

چند اشتباه رایج در انتخاب اینفلوئنسر برای تبلیغ

  • نداشتن برنامه دقیق و عدم هدف گذاری
  • تبدیل همکاری به یک معامله یکبار مصرف

  • داشتن برنامه ی بازاریابی دقیق و شفاف

  • استفاده از محتوا و استراتژی مناسب

موفق ترین اینفلوئنسر های اینستاگرام  در حوزه های مختلف:

1- اینفلوئنسر آشپزی

  • نواب ابراهیمی ((navab.ebrahimiii 2.7 میلیون فالوور
  • مهرداد شفیعی ((mr_tabee 992 هزار فالوور
  • محمدرضا رمضانی ((loghme 933 هزار فالوور
  • آذر ماهی صفت(azarmahisefat)  515 هزار فالوور

2- اینفلوئنسر تیستر و معرفی رستوران

  • مستر تیستر  ((mr.taster 2 میلیون فالوور
  • فود اسپای ((food.spy.ir 1.9 میلیون فالوور
  • امیر جابری ((amir_food_review 1.8 میلیون فالوور
  • مهدیس فود (mahdis_food) 848 هزار فالوور

3- اینفلوئنسر های طنز و سرگرمی

  • سرنا امینی (serna_amini) 8.9 میلیون فالوور
  • میلاد قاسمی خواه (milad_khahhh) 6.3 میلیون فالوور
  • محمد امین کریم پور (mohamadaminkarimpor) 5 میلیون فالوور
  • عرفان علیرضایی (erfanalirezai) 4.8 میلیون فالوور

4- اینفلوئنسر آرایشی و زیبایی

اینفلوئنسر های زیبایی

  • الناز گلرخ (elnaz_golrokh) 4.8 میلیون فالوور
  • صدف بیوتی (sadaf_beauty) 3.9 میلیون فالوور
  • نازنین فرا (nazninfara) 2.5 میلیون فالوور
  • ملینا تاج (melinataj) 2.1 میلیون فالوور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب سایت در حال بازطراحی می باشد...

برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.