مقالات سئو

تفاوت بین ctr و ectr در چیست

امروزه صاحبان کسب و کارهای مختلف به دنبال بهبود رتبه سایت خود در نتایج جستجوی موتورهای جستجو و البته به دنبال بیشتر کردن بازدید از تبلیغات موجود در سایت خود هستند. افزایش بازدید کاربران هم نیاز به درک مفاهیمی مانند سئو و البته ctr و ectr دارد. در این متن قصد داریم به توضیح این مفاهیم و به بیان تفاوت ctr و ectr بپردازیم.

فرق بین ctr و ectr چیست؟

اگر بخواهیم فرق ctr و ectr را بیان کنیم باید ابتدا مفهوم هر دو را بیان کنیم. CTR مخفف Click-Through Rate یا نرخ کلیک است و به درصدی از دفعاتی که یک آگهی نمایش داده می شود و کاربر روی آن کلیک می کند، اشاره دارد. این معیار رایج برای سنجش عملکرد تبلیغات در پلتفرم های مختلف مانند موتورهای جستجو، رسانه های اجتماعی و وب سایت ها است. از سوی دیگر، eCTR مخفف Expected Click-Through Rate یا نرخ کلیک مورد انتظار است. این یک معیار پیش بینی کننده است که توسط الگوریتم های یادگیری ماشین برای تخمین احتمال کلیک کاربر بر روی یک آگهی خاص استفاده می شود. eCTR بر اساس عوامل مختلفی از جمله تاریخچه جستجو، رفتار کاربر، اطلاعات جمعیتی و محتوای آگهی محاسبه می شود. در اینجا خلاصه ای از موارد فرق ctr و ectr را بیان کردیم:

فرق ctr و ectr در محاسبه:

CTR با تقسیم تعداد کلیک ها بر تعداد دفعات نمایش آگهی محاسبه می شود ولی eCTR توسط الگوریتم های یادگیری ماشین بر اساس عوامل مختلف پیش بینی می گردد.

تفاوت ctr و ectr در هدف:

CTR برای سنجش عملکرد گذشته کمپین های تبلیغاتی استفاده می گردد ولی eCTR برای بهینه سازی عملکرد آگهی های آینده استفاده می شود.

مقایسه ctr و ectr در کاربرد:

CTR برای مقایسه عملکرد آگهی های مختلف در یک کمپین یا در پلتفرم های مختلف استفاده می شود. eCTR برای تعیین قیمت پیشنهادی برای آگهی ها و انتخاب مکان های قرارگیری آنها استفاده می گردد.

به طور خلاصه، CTR یک معیار گذشته نگر است که عملکرد واقعی را نشان می دهد. در حالی که eCTR یک معیار پیش بینی کننده است که برای تخمین عملکرد آینده استفاده می شود. هر دو معیار برای بازاریابان دیجیتال ارزشمند هستند و می توان از آنها برای بهبود عملکرد کمپین های تبلیغاتی استفاده کرد.

نرخ کلیک (ctr) به چه معناست؟

نرخ کلیک چیست

همان طور که اشاره کردیم با کنار هم قرار دادن حروف ابتدای “Click Through Rate” به اصطلاح CTR می رسیم که به معنای نرخ کلیک است. تعریف نرخ کلیک (CTR) به این صورت است: تعداد کل کلیک ها تقسیم بر تعداد دفعات نمایش. شاید این تعریف خشک و رسمی برای شما چندان جذاب نباشد؛ و این قابل درک است! بنابراین، بیایید تعریف را ساده کنیم. وقتی کاربری برای یک کلمه یا عبارت در گوگل جستجو می کند، لیستی از نتایج جستجو – که به عنوان صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) شناخته می شود – نمایش داده می شود. کاربر صفحه نتایج جستجو را مشاهده می کند و روی یکی از لینک ها (معمولاً یکی از چند لینک برتر) کلیک می کند.

ممکن است سایت شما چندین بار در یک صفحه نتایج جستجو ظاهر شود، اما کاربران روی آن کلیک نکنند. همین مورد برای تبلیغات هم صدق می کند! به عنوان مثال، ممکن است هزار نفر تبلیغ شما را ببینند، اما فقط 10 نفر روی آن کلیک کنند. بنابراین، پاسخ ساده تر به این سوال که CTR چیست می تواند این باشد: چه درصدی از افرادی که تبلیغ شما را دیده اند یا سایت شما را در SERP گوگل دیده اند، روی آن کلیک کرده اند.
با محاسبه CTR جستجو، می توانید اثربخشی عنوان سئو و توضیحات متای خود را ارزیابی کنید و مشخص کنید کدام عنوان و توضیحات جذاب تر هستند. از طرف دیگر، متوجه خواهید شد که آیا محتوای شما با هدف کاربر و عبارت جستجوی او مطابقت دارد یا خیر. با بهبود این جنبه ها، CTR ارگانیک نیز افزایش می یابد و باعث هدایت ترافیک بیشتر به سایت شما می شود CTR . ارگانیک زمانی است که سایت شما به طور طبیعی (نه از طریق تبلیغات گوگل) در نتایج جستجو ظاهر می شود و کاربران روی آن کلیک می کنند.

نقش CTR در تبلیغات

در تبلیغات، CTR نیز نقش مهمی ایفا می کند. زیرا نشان می دهد تبلیغ شما چقدر جذاب است، کانالی که برای تبلیغات انتخاب کرده اید چقدر موثر است و آیا تبلیغ به مخاطب هدفی که به خدمات شما نیاز دارد نشان داده شده است یا خیر. به طور خلاصه، عملکرد یک کمپین تبلیغاتی و بهینه سازی آن به طور قابل توجهی به نرخ کلیک بستگی دارد. برای درک عمیق تر نرخ کلیک یا CTR، یک مثال جالب به شرح زیر است:
بیایید تصور کنیم که می خواهیم یک ماشین سوپر لوکس بخریم. ابتدا جمله ای با ویژگی های مورد نظر خود می سازیم؛ به عنوان مثال: “من یک ماشین سوپر اسپرت با سرعت بیش از 300 کیلومتر در ساعت می خواهم.” حالا، فروشنده خودرو 3 ماشین به ما نشان می دهد: لامبورگینی اونتادور، تسلا رودستر و بوگاتی شیرون
به احتمال زیاد، یکی از این ماشین ها توجه ما را بیشتر از دیگری جلب می کند. به سمت لامبورگینی حرکت می کنیم و داخل آن می نشینیم. با انجام این کار، فروشنده متوجه می شود که اونتادور نسبت به سایر خودروها برای ما جذابیت بیشتری داشته است.

حالا بیایید این مثال را به دنیای خدمات سئو سایت (بهینه سازی موتور جستجو) اعمال کنیم. شما عبارت “مشخصات فنی لامبورگینی اونتادور” را در گوگل جستجو می کنید و نتایج جستجو برای شما ظاهر می شود. حالا شما گزینه سوم را از نتایج انتخاب می کنید. به احتمال زیاد این نتیجه نسبت به سایر نتایج برای شما جذاب تر و مفیدتر به نظر می رسد. اگر اکثر مردم مثل شما فکر کنند، تعداد کلیک روی این گزینه افزایش می یابد. بنابراین، نسبت کلیک به بازدید برای گزینه سوم نسبت به سایر گزینه ها بیشتر خواهد بود.

چگونه نرخ کلیک مورد انتظار را بدست آوریم

نرخ کلیک مورد انتظار ectr

هیچ فرمول واحدی برای محاسبه نرخ کلیک مورد انتظار (eCTR) وجود ندارد. زیرا این معیار توسط الگوریتم های یادگیری ماشین پیچیده ای که عوامل مختلفی را در نظر می گیرند، پیش بینی می شود. با این حال، روش های مختلفی برای تخمین eCTR به صورت دستی یا با استفاده از ابزارها وجود دارد. روش های دستی عبارتند از:

تجزیه و تحلیل دیتا های تاریخی:

بررسی عملکرد کمپین های تبلیغاتی قبلی و نرخ کلیک (CTR) آنها برای صفحات وب، کلمات کلیدی و تبلیغات مشابه می تواند ایده خوبی از eCTR مورد انتظار برای کمپین های جدید ارائه دهد.

تحقیق کلمات کلیدی:

بررسی حجم جستجو، رقابت و نرخ کلیک (CTR) برای کلمات کلیدی هدف می تواند به شما در تخمین تعداد کلیک هایی که می توانید انتظار داشته باشید کمک کند.
تجزیه و تحلیل مخاطب: درک علایق، رفتار و تمایلات کلیک مخاطب هدف شما می تواند به شما در پیش بینی احتمال کلیک آنها بر روی آگهی شما کمک کند.
ابزارها نیز عبارتند از:

ابزارهای پیش بینی CTR:

ابزارهای مختلفی مانند Google Ads Keyword Planner و SEMrush می توانند بر اساس عوامل مختلف، از جمله کلمات کلیدی، صنعت و نوع کمپین، تخمینی از eCTR ارائه دهند.

شبیه سازهای پیشنهاد:

پلتفرم های تبلیغاتی مانند Google Ads و Bing Ads دارای شبیه سازهای پیشنهادی هستند که می توانند eCTR را بر اساس بودجه و تنظیمات هدف گیری شما تخمین بزنند.

ابزارهای تست A/B:

تست A/B عناوین، توضیحات و تصاویر مختلف آگهی می تواند به شما در درک اینکه کدام نسخه ها عملکرد بهتری دارند و eCTR را افزایش می دهند، کمک کند.

وب سایت در حال بازطراحی می باشد...

وب سایت مجموعه در حال باز طراحی میباشد، از صبر و شکیبایی شما سپاسگذاریم...

 
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.