مقالات وردپرس

روش های تشخیص سایت وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (CMS) است که به شما امکان می دهد وب سایت حرفه ای بسازید و از امکانات رایگان آن بهره مند شوید. احتمالا گاهی به دلایل مختلف، چه ضروری و چه از روی کنجکاوی، می خواهیم بدانیم سایتی با وردپرس ساخته شده است یا نه. روش های مختلفی برای تشخیص نوع سیستم مدیریت محتوای (CMS) یک سایت وجود دارد. در این مقاله، روش های شناسایی سایت های وردپرسی و همچنین روشی برای تشخیص کلیه ی انواع CSS را بررسی می کنیم. حالا بیایید یاد بگیریم که چگونه یک سایت وردپرسی را شناسایی کنیم. با ما همراه باشید تا با روش های تشخیص وردپرس آشنا شوید. برای شناسایی سایت های وردپرسی، می توانید از ابزارها و افزونه های مرورگر و همچنین روش های دستی که به هیچ ابزاری نیاز ندارند، استفاده کنید.

از کجا بفهمیم یک سایت وردپرس است

این که سایتی با وردپرس ساخته شده باشد یا نه، سوالی است که بسیاری از افراد با آن روبرو می شوند. به طور کلی، بیش از ۴۰ درصد از وب سایت های سراسر دنیا از وردپرس به عنوان پلتفرم اصلی خود استفاده می کنند. از فروشگاه های آنلاین گرفته تا وبلاگ های شخصی، میلیون ها سایت وردپرسی وجود دارند. شاید با سایتی بسیار جذاب برخورد کنید و کنجکاو شوید که آیا با وردپرس ساخته شده است یا نه. برای پاسخ به این سوال، این مقاله را از دست ندهید. بررسی وجود عبارت «طراحی شده توسط وردپرس» در بخش انتهایی (Footer)، اصلی ترین نشانه از نشانه های یک وب سایت طراحی شده با وردپرس است. در واقع این روش، ابتدایی ترین راه برای شناسایی یک سایت وردپرسی است. به طور پیش فرض، سایت هایی که با وردپرس ساخته می شوند، عبارت «طراحی شده توسط وردپرس» را در بخش انتهایی (Footer) خود نمایش می دهند. با این حال، بسیاری از وب سایت ها این عبارت را از سایت خود حذف می کنند. در ادامه به بررسی روش های پیشرفته تر تشخیص سایت وردپرس می پردازیم.

روش تشخیص سایت وردپرس

مطالعه بیشتر: نحوه اتصال سایت به google api index

روش های تشخیص سایت وردپرس

می توانیم علاوه بر بررسی سیستم مدیریت محتوا (CMS) یک وب سایت، روش های تشخیص و شناسایی قالب ها و افزونه های وردپرس استفاده شده در آن را نیز یاد بگیریم. با دنبال کردن روش های زیر می توانید به سرعت تشخیص دهید که یک سایت با وردپرس ساخته شده است یا نه.

۱. تشخیص سایت وردپرس با بررسی کد منبع وب سایت

برای تشخیص اینکه سایتی با وردپرس ساخته شده است یا نه، می توانید کد منبع وب سایت را بررسی کنید. به طور کلی، در طراحی سایت وردپرسی، از مجموعه ای از فایل ها و پوشه ها با پیشوند “wp” استفاده می شود. اگر در کد منبع سایتی با پوشه ای با این نام برخورد کردید، مطمئناً با وردپرس کار می کند. اما چگونه کد منبع یک سایت را ببینیم؟ به سادگی وب سایت موردنظر را باز کنید، روی آن راست کلیک کنید و گزینه «مشاهده کد منبع صفحه» (View Page Source) را انتخاب کنید. در کدی که می بینید، کلیدهای «ctrl + f» را بزنید و عبارت «wp» یا «wp-content» را جستجو کنید. اگر پوشه ای با این عنوان پیدا کردید، متوجه می شوید که وب سایت با وردپرس طراحی شده است.

2. تشخیص سایت وردپرس با اضافه کردن License.txt به انتهای آدرس سایت

راه حل دیگری برای تشخیص نحوه طراحی یک سایت، جستجوی آدرس سایت به همراه عبارت “License.txt” است. به طور کلی، سایت های وردپرسی یک فایل مجوز (license) دارند؛ با جستجوی آدرس سایت با این عبارت، می توانید پلتفرم سایت را تأیید نمایید. ذکر این نکته ضروری است که برخی از طراحان این فایل را به دلایل امنیتی حذف می کنند. اگر فایل وجود نداشت، روش های دیگر را امتحان کنید.

3. تشخیص سایت وردپرس با بررسی محل آپلود تصاویر

روش دیگری برای تشخیص اینکه سایتی با وردپرس ساخته شده است یا نه، بررسی تصاویر سایت است. روی یک تصویر راست کلیک کنید و «باز کردن تصویر در تب جدید» (Open image in a new tab) را انتخاب کنید. به URL تصویر دقت کنید؛ اگر حاوی عبارت “wp-content” باشد، سایت مبتنی بر وردپرس است.

4. تشخیص سایت وردپرس با استفاده از سایت های تشخیص وردپرس

روش دیگری برای شناسایی یک سایت وردپرسی، استفاده از وب سایت های تشخیص وردپرس است. سایت های زیادی وجود دارند که می توانید آدرس یک سایت را در آن ها وارد کنید تا قالب، افزونه ها و ماژول های استفاده شده را تشخیص دهند. یک وب سایت مفید در این زمینه Built With است. برای تشخیص یک سایت وردپرسی، آدرس آن را در این سایت وارد کنید و دکمه ی «جستجو» (Lookup) را بزنید. البته چند سایت دیگر هم برای انجام این کار وجود دارند که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
⦁ سایت isitwp.com
⦁ سایت whatwpthemeisthat.com
⦁ سایت wpthemedetector.com
⦁ سایت scanwp.net

5. تشخیص سایت وردپرس با بررسی لینک ورود مدیریت سایت

روش دیگری برای تشخیص سایت وردپرس، بررسی URL ورود مدیریت سایت است. اگر مدیر سایت به دلایل امنیتی روش ورود را تغییر نداده باشد، با اضافه کردن “wp-admin” به انتهای آدرس سایت، به صفحه ورود وردپرس هدایت خواهید شد. اگر صفحه ای مشابه تصویر زیر مشاهده کردید، وب سایت مطمئناً با وردپرس ساخته شده است.

6. تشخیص سایت وردپرس با بررسی فایل readme.html

برای پاسخ به سوال «چگونه بفهمیم سایتی با وردپرس ساخته شده است؟» روش دیگری هم وجود دارد و آن هم کمک گرفتن از فایل readme.html است. readme.html یک فایل متنی ساده است که به طور کلی در فهرست اصلی یک وب سایت یا برنامه نرم افزاری قرار می گیرد. این فایل حاوی اطلاعات مفیدی در مورد وب سایت یا نرم افزار است و به عنوان راهنما برای کاربران و توسعه دهندگان عمل می کند. عبارت «readme.html» را به انتهای دامنه ی وب سایت مورد نظر خود اضافه کنید. اگر این فایل حذف نشده باشد، می توانید آن را مشاهده کرده و تأیید کنید که آیا این سایت مبتنی بر وردپرس است یا خیر.

تشخیص سایت وردپرسی از طریق افزونه

استفاده از افزونه های مرورگر، یکی از روش های ساده و کاربردی برای تشخیص سایت وردپرس است. کافیست هنگام بازدید از یک سایت، به افزونه های مرورگر خود نگاهی بیندازید تا متوجه شوید این سایت با وردپرس ساخته شده است یا خیر. این افزونه ها با اسکن کردن کد منبع و بررسی عناصر مختلف صفحه، می توانند به شما بگویند که آیا سایتی با وردپرس ساخته شده است یا خیر. در اینجا چند مورد از محبوب ترین افزونه های تشخیص وردپرس برای مرورگرهای مختلف معرفی می کنیم. یکی از افزونه های توصیه شده برای این کار، «Library Sniff» است که راه حلی عالی برای شناسایی وب سایت های وردپرسی به شمار می رود.
تشخیص سایت وردپرس با استفاده از Add-on برای فایرفاکس نیز امکان پذیر است. اگر از مرورگر فایرفاکس استفاده می کنید، می توانید از Add-on به نام «BuiltWith» به عنوان جایگزینی برای ابزار Builtwith که قبلا ذکر شد، برای تشخیص سایت های وردپرسی استفاده کنید. تشخیص سایت وردپرس با استفاده از افزونه Wappalyzer هم ممکن است. این افزونه برای وب مسترها بسیار کاربردی است و به شما کمک می کند نوع CMS یک سایت به همراه سرور، کتابخانه ها، چارچوب ها، زبان برنامه نویسی و موارد دیگر آن را شناسایی کنید. علاوه بر این، اگر وب سایت مبتنی بر وردپرس باشد، این افزونه برخی از افزونه های نصب شده را نیز شناسایی می کند. به عنوان مثال، اگر افزونه ی WooCommerce در سایت فعال باشد، شناسایی می شود. چگونه از این افزونه استفاده کنیم؟ پس از دانلود و نصب آن روی مرورگر خود، به سادگی از وب سایت موردنظر بازدید کنید. در کنار نوار آدرس مرورگر، می توانید آیکن هایی را ببینید که زبان برنامه نویسی یا CMS سایت را نشان می دهند.

تشخیص سایت وردپرس از طریق افزونه

بیشتر بخوانید: لوکال سئو چیست؟

تشخیص سایت وردپرسی از طریق افزونه یوست سئو

راه حل دیگری برای تشخیص سایت وردپرس ساخته شده، استفاده از افزونه Yoast SEO می باشد. یکی از افزونه های پرکاربرد در سایت های وردپرسی، Yoast SEO است که به ایجاد نقشه های سایت کمک می کند. برای تشخیص یک سایت وردپرسی، می توانید عبارت “/sitemap_index.xml” را به انتهای دامنه ی سایت اضافه کنید. اگر سایت از این افزونه استفاده کرده باشد، مشخص خواهد شد.

تشخیص سایت وردپرس از طریق افزونه WordPress Theme Detector

WordPress Theme Detector نیز یک افزونه مرورگر است که به طور خاص برای شناسایی قالب های وردپرس طراحی شده است. این افزونه می تواند نام و نسخه قالب مورد استفاده در یک سایت را به شما نشان دهد و به شما کمک کند تا ظاهر و عملکرد سایت های دیگر را با استفاده از همان قالب، بازسازی کنید. مزایای استفاده از WordPress Theme Detector عبارتند از:
⦁ این افزونه رابط کاربری ساده ای دارد و استفاده از آن برای افراد مبتدی نیز آسان است.
⦁ برخلاف سایر افزونه های تشخیصی، WordPress Theme Detector به طور خاص بر روی شناسایی قالب های وردپرس تمرکز دارد و اطلاعات دقیقی در مورد آنها ارائه می دهد.
⦁ این افزونه رایگان است و همه می توانند از آن استفاده کنند.
استفاده از WordPress Theme دو عیب هم دارد. اولا این افزونه فقط اطلاعات مربوط به قالب وردپرس را ارائه می دهد و اطلاعاتی در مورد سایر فناوری های مورد استفاده در سایت ارائه نمی کند. ثانیا مانند سایر افزونه های تشخیصی، WordPress Theme Detector ممکن است همیشه کاملا دقیق نباشد.

تشخیص سایت وردپرس از طریق افزونه WhatRuns

WhatRuns هم یک افزونه مرورگر قدرتمند است که برای شناسایی طیف گسترده ای از فناوری های وب، از جمله سیستم های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس، استفاده می شود. این افزونه اطلاعات جامعی را در مورد پلتفرم ها، کتابخانه ها، ابزارها و چارچوب های مختلفی که در ساخت یک وب سایت به کار رفته اند، ارائه می دهد. نحوه استفاده از WhatRuns برای تشخیص سایت وردپرس به این شکل است که باید ابتدا افزونه WhatRuns را نصب کنید. WhatRuns برای مرورگرهای مختلف از جمله کروم، فایرفاکس، سافاری و اپرا در دسترس است. می توانید آن را از فروشگاه افزونه مرورگر خود به صورت رایگان دانلود و نصب کنید. پس از نصب افزونه، به سایتی که می خواهید بررسی کنید بروید. آیکون WhatRuns را در نوار ابزار مرورگر خود پیدا کنید و روی آن کلیک کنید. WhatRuns اطلاعات مربوط به فناوری های مختلف مورد استفاده در وب سایت را به شما نشان می دهد. در این میان، به دنبال بخش “CMS” بگردید. اگر وردپرس به عنوان CMS درج شده باشد، آن سایت با وردپرس ساخته شده است. علاوه بر تشخیص وردپرسی بودن یک سایت، WhatRuns اطلاعات دیگری را نیز در مورد آن سایت ارائه می دهد، از جمله:
⦁ زبان برنامه نویسی سمت سرور (مانند PHP)
⦁ پایگاه داده (مانند MySQL)
⦁ چارچوب (مانند Laravel)
⦁ کتابخانه های جاوا اسکریپت (مانند jQuery)

⦁ ابزارهای تحلیلی (مانند Google Analytics)
⦁ شبکه های تبلیغاتی (مانند Google AdSense)

احتمالا هنگام گشت و گذار در اینترنت، با وب سایت های جذابی برخورد می کنید و کنجکاو می شوید که آیا آن ها با وردپرس ساخته شده اند یا نه. تشخیص سایت وردپرس، کار سختی نیست و با استفاده از روش های مختلف، به راحتی می توانید نشانه های یک سایت ساخته شده با وردپرس را شناسایی کنید. در این مقاله، چند روش مختلف برای تشخیص یک سایت وردپرسی را به شما آموزش دادیم.

ما، در شرکت دیجیتال مارکتینگ وب شهر با سابقه طراحی و سئو سایت وردپرسی، می توانیم مشاور خوبی جهت طراحی سایت و سئو انواع سایت ها باشیم. در صورت درخواست مشاوره با ما تماس بگیرید.

02165297972

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب سایت در حال بازطراحی می باشد...

وب سایت مجموعه در حال باز طراحی میباشد، از صبر و شکیبایی شما سپاسگذاریم...

 
برای دیدن محصولات که دنبال آن هستید تایپ کنید.